RADY PRAWNE

Czy emeryci i renciści muszą się rozliczać?

05.03.2014
Czy emeryci i renciści muszą się rozliczać?

Emeryt bądź rencista, który pobiera świadczenia z ZUS, jest zwolniony ze składania rocznego zeznania podatkowego. W niektórych jednak sytuacjach opłaca się samemu rozliczyć się z Urzędem Skarbowym. Z artykułu tego dowiesz się, kiedy warto samemu złożyć zeznanie podatkowe.

Co jest potrzebne do samodzielnego rozliczenia

W przypadku kiedy emeryt/rencista pobiera składki z ZUS, zakład ubezpieczeń wystawia PIT-40A zarówno podatnikowi, jak i właściwemu urzędowi skarbowemu. W przypadku kiedy podatnik sam chce się rozliczyć z Urzędem Skarbowym, wówczas powinien otrzymać PIT-11. Na podstawie tego dokumentu podatnik składa w urzędzie skarbowym PIT-36, lub PIT-37.

Korzyści wynikające z samodzielnego rozliczenia się

Jeżeli emeryt/rencista samodzielnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym, ma możliwość skorzystania z ulg (rehabilitacyjnych, internetowej). Kolejną korzyścią jest możliwość przekazania 1 % podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.

W przypadku skorzystania z ulg, na przykład na internet, można zyskać maksymalnie 136,80 zł. Dzięki uldze rehabilitacyjnej można odliczyć sobie wydatki na lekarstwa, lub też kiedy emeryt/rencista ma na utrzymaniu osobę niepełnosprawną - może odliczyć sobie od podatku używanie samochodu, dzięki któremu osoba niepełnosprawna była transportowana na zabiegi rehabilitacyjne, w tym przypadku kwota podlegająca odliczeniu wynosi 2.280 zł.

Dodano przez: krzychu

Komentarze do artykułu

Dodaj komentarz: