RADY PRAWNE

Jak powinna wyglądać umowa z biurem podróży?

02.07.2013
Jak powinna wyglądać umowa z biurem podróży?

Planujesz wakacyjny wyjazd z biurem podróży? Czy wiesz, jakie zapisy powinna posiadać umowa z biurem? Co zrobić, gdy umowa zawiera klauzule niedozwolone? Poniżej kilka rad na temat tego, jak wybrnąć z kłopotliwych sytuacji z biurami podróży.

Główne grzechy biur podróży

Wiele osób planując swoje wymarzone wakacje korzysta z usług biur podróży. Niestety bardzo często biura turystyczne stosują nieuczciwe chwyty, aby pozyskać klientów i zachęcić do zakupu wycieczki.

    Przykładem mogą być:
  • inny program wycieczki niż ten, który rzeczywiście będzie obowiązywał,
  • niższa kategoria hotelu niż obiecana,
  • wprowadzanie do umowy zapisu mówiącego o tym, że cena wyjazdu może ulec zmianie nawet na kilka dni przed wyjazdem,
  • skracanie terminu przysługującego na złożenie reklamacji.

Umowa jak pole minowe

W umowie czeka chyba najwięcej pułapek na potencjalnego klienta biura podróży. Pamiętajmy jednak, iż istnieje coś takiego jak katalog klauzul niedozwolonych - warto sprawdzić czy treści umowy nie zawierają przypadkiem takich postanowień abuzywnych.

Jeżeli chcemy być w 100% pewni, że dane biuro podróży jest bezpieczne, nie obawiajmy się udać z umową do prawnika, który sprawdzi czy wszystko co zawarte w umowie jest zgodne z prawem.

Co istotne katalog klauzul niedozwolonych jest katalogiem otwartym w związku z tym to, iż danego postanowienia w nim nie ma nie oznacza, iż jest on zgodny z prawem, być może po naszej interwencji zostanie w tym katalogu umieszczony.

    Przykład klauzuli niedozwolonej w umowie z biurem podróży:
  • tylko wzrost cen powyżej 10 % upoważnia klienta do rezygnacji z imprezy i uzyskania zwrotu całości kwoty wpłaconej do biura,
  • wycieczki sprzedane w ofercie first i last minute traktowane są jako niepełnowartościowe.

Bardzo często biura podróży próbują wmówić swoim klientom nieprawdę, wskazując, iż wycieczki te sprzedawane w ofertach promocyjnych, nie są pełnowartościowe, przez co rozumie się, iż turystom, którzy zdecydowali się na zakup takiego wyjazdu nie przysługuje pełna ochrona – którą zgodnie z prawem gwarantuje im m.in. Ustawa o usługach turystycznych.

Regulamin po podpisaniu umowy

Bardzo istotną sprawą jest zapoznanie się z regulaminem biura podróży, jeszcze przed podpisaniem umowy. Jeżeli dojdzie do sytuacji, kiedy podpiszemy umowę i dopiero wtedy strona umowy, którą jest biuro podróży zapozna nas z regulaminem, to umowa ta zgodnie z prawem może zostać uznana za nie byłą.

Katalogi, które często biura podróży dają swoim klientom, nie zawsze zostaną uznane za wiążące, gdyż zawsze większe znaczenie będzie miała umowa, dopiero potem katalog.

Termin reklamacji

Ogólnie przyjęte jest, że klient biura podróży ma czas do 30 dni od zakończenia wycieczki (można reklamować również w trakcie wyjazdu) na to, by zgłosić reklamację, o ile podpisywał i wykupił wycieczkę w biurze stacjonarnym.

W wypadku zakupu wycieczki przez internet, turysta ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy bez podania konkretnych powodów.

Dodano przez: krzychu

Komentarze do artykułu

Dodaj komentarz: