RADY PRAWNE

Prawa pasażera samolotu

31.07.2013
Prawa pasażera samolotu

Na co może liczyć pasażer linii lotniczych, gdy jego lot jest opóźniony, odwołany bądź też nie wpuszczono go na pokład? Unijne rozporządzenie dokładnie reguluje prawa oraz obowiązki przewoźnika oraz pasażera.

Rozporządzenie UE

Rozporządzenie to należy stosować do lotów, które odbywają się pomiędzy państwami Unii Europejskiej, jak również, gdy zmierzamy do kraju UE z lotniska znajdującego się w kraju trzecim – taki przewoźnik ma wówczas status przewoźnika wspólnotowego.

Gdy lot został odwołany

W takiej sytuacji pasażer powinien zdawać sobie sprawę z tego, iż przewoźnik winien mu zwrócić pieniądze za bilet w przeciągu 7 dni. Dodatkowo pasażer może starać się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, czyli najmniej od około 1000 złotych.

Rekompensata nie będzie jednak przysługiwać w sytuacji, gdy w okresie 7-14 dni przed wylotem przewoźnik poinformował o odwołaniu pasażera i zaproponował inny lot lub w sytuacji, gdy przewoźnik powiadomi pasażera o odwołaniu lotu w terminie do 7 dni. Co istotne podczas odwołania przysługują nam prawa jak przy opóźnieniu samolotu.

Gdy lot został opóźniony

W takiej sytuacji to na barkach przewoźnika leży odpowiedzialność za pasażera. Takim pasażerem trzeba się zając gdy przewidywane opóźnienie ma wynieść minimum 2 godziny. Przewoźnik musi zapewnić pasażerowi adekwatnie do czasu oczekiwania posiłki oraz napoje. Ponadto musi zapewnić pasażerowi wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości e-mailem lub faxem.

Gdy nasze oczekiwanie na samolot przeciągnie się do 5 godzin, wówczas jako pasażerowie mamy prawo do tego by żądać zwrotu pieniędzy za bilet. Przewoźnik ma na to czas do 7 dni. Nie będzie problemu gdy jest to dopiero początek naszej podróży, gorzej gdy jesteśmy na etapie międzylądowania. Wówczas zwrot otrzymamy tylko częściowy lecz można również zażądać lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Zdarza się niekiedy, iż opóźnienie może trwać ponad dobę, w takiej sytuacji przewoźnik musi zapewnić dla pasażera nocleg, transport do hotelu oraz powrót na teren lotniska.

Kwestia odszkodowania za późnienie

Pasażer, którego lot został opóźniony, ma szansę na odszkodowanie wówczas gdy jego samolot dopiero gdy opóźnienie wyniesie więcej niż 3 godziny. W tym wypadku również odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, czyli najmniej od około 1000 złotych.

Należy jednak pamiętać, iż przewoźnik nie będzie odpowiadał za opóźniony lot, jeżeli opóźnienie zostało spowodowane warunkami atmosferycznymi – przewoźnik musi jednak wykazać, że opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć.

Dodano przez: krzychu

Komentarze do artykułu

Dodaj komentarz: